Logo regionálního portálu regionberounsko.cz

Regionální zpravodajství

Strašákem při rozšíření dálnice D5 je hluk, kvalitu života místních však nesníží, slibuje vedení Berouna

Radniční list, měsíčník města Berouna
sobota 11.5.2024

Ilustrační foto
Autor: stock.xchng

V první polovině dubna se v Loděnici uskutečnilo veřejné projednání k plánovanému záměru Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k rozšíření dálnice D5, kterého se zúčastnilo i vedení města. To usiluje o to, aby v rámci záměru nedošlo ke snížení kvality života v celém městě.

 

Právě proto vedení města v rámci řízení ohledně vlivu na životní prostředí, tedy k tzv. EIA, trvá na snížení hluku během stavby, ale i při zvýšeném provozu po rozšíření. V souvislosti s realizací stavby vyžaduje také zavedení preventivních opatření, aby nedošlo ke zhoršení dopravy ve městě. Radnice se už v únoru písemně k záměru vyjádřila v rámci připomínkového řízení ke studii EIA.

Město mělo k záměru řadu připomínek a požadavků, mezi nimi například položení tichých asfaltů a na mostech realizovat tzv. tiché dilatace. „Věnujeme velkou pozornost především hluku, který má zásadní dopad na kvalitu života na Berounsku. Cílem je hlukovou stopu eliminovat zejména v místech, kde hluk již dnes přesahuje limity,“ uvedla starostka Soňa Chalupová.

Podle plánu ŘSD bude dálnice v okolí Berouna odhlučněna rovnými stěnami o výšce 4 metry.

V Králově Dvoře jsou ale navrženy stěny vysoké 7,5 metru, a navíc se má jednat o zalomený typ, který lépe eliminuje hluk. „Vzhledem ke stejné morfologii město vyžaduje navýšení protihlukových stěn na 7,5 metru a také použití zalomeného typu i pro Beroun. Tím by se měl sjednotit nejen reliéf dálnice, ale vyřešit i nadlimitní hluk,“ upozornila Soňa Chalupová.

Vedení města také poukázalo na několik nedostatků při měření hluku, ze kterého studie vychází.

Měření nebyla s městem předem konzultována, proto se místa a časy měření nemusí překrývat s dopravní špičkou. Z tohoto důvodu radnice vyžaduje nové měření v místech a časech, které vybere samotné město.

V rámci dubnového projednávání se mimo jiné ukázalo, že ŘSD ještě neví, jakým způsobem bude řešit přemostění dálničního mostu v Berouně, resp. pracuje se třemi variantami. „My budeme požadovat, aby dopad během stavby byl pro obyvatele města a především Závodí co nejmenší a samozřejmě aby následný efekt byl co nejlepší, tedy aby byl dálniční most i celá dálnice co nejtišší. Z hrozby, která na Závodí panuje kvůli možnému výkupu a demolici domů v těsné blízkosti mostu, vyplynulo, že veškeré návrhy budou řešeny tak, aby k těmto demolicím docházet nemuselo,“ uklidňuje místostarosta Michal Mišina.

Nejožehavějším tématem nejen pro Beroun, ale i pro ostatní města a obce, je hluk. Důležité je, že se obce v zásadních otázkách dokáží shodnout i vzájemně podržet. Například starosta Rudné Lubomír Kocman konstatoval, že takto zpracovaná dokumentace Posuzování vlivů záměru „D5 zkapacitnění km 0–22“ na životní prostředí významně zkresluje celkové záměry a opět pouze potvrzuje fakt, že posouzení všech vlivů na zdraví obyvatel musí být mnohem širší a komplexnější než prosté technické výpočty.

K jeho slovům se přidal i Michal Mišina, který na schůzi závěrem uvedl: „Limity pro hluk jsou pouze čísla, které někdo stanovil od stolu. My ale chceme, aby při rozšíření D5 byly nastaveny takové limity, při kterých se dá žít. To znamená, abychom mohli spát u otevřených oken a nemuseli na sebe u stolu zvyšovat hlas, abychom se vůbec přes hluk z dálnice slyšeli.“ Závěrem dodejme, že časový harmonogram pro rozšíření dálnice nebyl stanoven, projednávání jsou totiž časově náročná.

Rozšířený článek najdete na www.mesto-beroun.cz v záložce Aktuality.

 

Článek byl převzat se souhlasem vydavatele z Radničního listu - měsíčníku města Berouna, titulek je redakční, foto ilustrační.

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.

Reklama